Varför certifiera cybersäkerhet hos SBSC?
- Skydda känslig information: Att säkerställa att känslig information som personuppgifter och affärshemligheter inte hamnar i fel händer är avgörande för att undvika dataintrång och skador på organisationens rykte.
- Förhindra ekonomiska förluster: Attacker och dataintrång kan leda till betydande ekonomiska förluster, inklusive stulna tillgångar, böter för överträdelser av dataskyddslagar eller kostnader för att återställa systemen.
- Undvika driftstopp: Cyberattacker kan leda till allvarliga driftstörningar som påverkar företagets verksamhet och intäkter. Genom certifiering minimerar ni risken för sådana avbrott.
- Efterlevnad av lagar och regler: För många företag och organisationer är det ett lagkrav att upprätthålla en viss nivå av cybersäkerhet. Certifiering enligt 1101 säkerställer att ni följer kraven i normen och ger en bra grund.
- Bevara förtroendet: Genom att certifiera er cybersäkerhet visar ni för kunder, samarbetspartners och investerare att ni tar er informationssäkerhet på allvar, vilket stärker er trovärdighet och konkurrenskraft.
- Motverka cyberbrott: Certifiering hjälper er att upprätthålla skydd mot hot som phishing, ransomware och andra typer av cyberattacker.
Så går certifieringen till
- Ni ansöker om certifiering via vår kundportal.
- Ni går igenom er nuvarande cybersäkerhet med hjälp av en egendeklaration ni får av oss. Resultatet blir en form av GAP-analys som sedan ligger till grund för de åtgärder ni behöver genomföra för att uppfylla kraven.
- En expert på cybersäkerhet granskar sedan era svar och bedömer de säkerhetsåtgärder ni har på plats.
- Vi återkopplar vid behov för att hämta in ytterligare information eller förtydliganden utifrån egendeklarationen. Vi finns också tillgängliga för frågor, förtydliganden eller tolkningar av kraven för certifieringen.
- Certifikatet är giltigt i tre år. Det kan förekomma att vi utför stickprov för att säkerställa att ni fortsätter att uppfylla kraven i normen.
- Under giltighetstiden finns vi tillgängliga för fortsatt dialog och stöd kopplat till certifieringen.
Krav för Cybersäkerhet BAS
– enligt utgåva SSF 1101
Normen
När du ansöker om certifiering hos SBSC kan du ladda ned SSF:s norm kostnadsfritt i kundportalen.
Grundläggande krav
Den sökande ska vara juridisk person och företagets egendeklaration ska vara undertecknad av en behörig firmatecknare.
Exempel på övriga krav
- Starka lösenord för användarkonton och aktiverad kryptering av lagringsutrymme när det är möjligt.
- Multifaktorautentisering (MFA) där så är tekniskt möjligt
- Regelbunden kontroll av säkerhetskopior
- Skydd mot skadlig kod
- Brandväggar mellan företagets interna och externa nätverk
- Krypterade trådlösa nätverk
- Identifiera leverantörer med it-tjänster som kan vara kritiska för organisationens verksamhet
- Organisationen ska säkerställa att dessa leverantörer har en grundläggande cybersäkerhet
- Samtliga medarbetare ska genomföra en grundläggande utbildning i cybersäkerhet
Är du intresserad av ISO 27001? Läs mer här
Certifierad Cybersäkerhet BAS är ett bra första steg för att arbeta systematiskt med informationssäkerhet.
Fördelar med att certifiera sig enligt SSF 1101 hos SBSC
- SBSC är Nordens ledande certifieringsorgan inom brand och säkerhet. En certifiering hos oss visar dina kunder och kravställare att ni uppfyller alla krav i relevanta normer och standarder.
- SBSC:s certifiering intygar att ni har kontroll över er it-säkerhet, tar informationssäkerhet på allvar och arbetar förebyggande mot cyberattacker.
- SBSC:s certifiering ökar cybersäkerheten i leverantörskedjan.
- SBSC:s certifiering ger er ett bra skydd mot de vanligaste typerna av cyberhot.
- SBSC:s certifiering intygar att ni har personal som genomfört en grundläggande informationssäkerhetsutbildning.
- SBSC:s certifiering visar att ni har rätt förutsättningar för att skydda personuppgifter enligt GDPR.
- En certifiering hos SBSC kan vara en fördel i en upphandling där det ställs krav på cybersäkerhet.
- SBSC:s certifikat och certifieringsmärken har stort marknadsvärde och hög igenkänningsgrad såväl i branschen som hos slutkunder och kravställare och stärker förtroendet för er organisation.
- SBSC är ett av få certifieringsorgan som erbjuder den här typen av certifikat till små- och medelstora företag.
- Vi ökar din synlighet online – på sbsc.se listar vi alla dina giltiga certifikat och du kan även presentera ditt företag med text och logotyp och enkelt dela information om giltiga certifikat med dina kunder. Varje månad sker tusentals sökningar efter certifierade företag, personer och produkter.