En brandlarmanläggning är de flesta bekanta med, och som namnet avslöjar ska anläggningen upptäcka en brand så pass tidigt att man kan ta till åtgärder för att släcka branden.
Ett utrymningslarm/inrymningslarm kan också användas för att varna om brand, men syftar även till att uppmana till utrymning alt. barrikadering av andra skäl. Till exempel vid gasutsläpp, syrebrist, bombhot, pågående dödligt våld eller annan fara. Ett sådant larm kan aktiveras automatiskt eller manuellt – i det senare fallet som en del av brandlarmanläggningen.
Upphandling av brand- eller utrymninslarmanläggning
Genom att välja en larmanläggning från en certifierad leverantör kan ni som användare vara säkra på att den uppfyller ställda myndighetskrav samt de försäkringsvillkor som Svensk Försäkring utfärdar i form av försäkringstekniska rekommendationer (FTR). Rekommendationerna är utformade som försäkringsvillkor och anger vilka krav som bör ställas för ett godkännande av olika skyddstekniska anläggningar eller åtgärder. Ofta finns det även referenser till andra relevanta tekniska regelverk, som ges ut av andra organisationer – till exempel Svenska Stöldskyddsföreningen och Svenska Brandskyddsföreningen.
Genom att anlita en SBSC-certifierad leverantör säkerställs bland annat att:
- Leverantören har en god ekonomi
- Arbetet utförs under giltig ansvarsförsäkring
- Projektering blir utförd enligt gällande regelverk
- Installationen utförs av kompetent personal
- Allt material är godkänt enligt aktuella regelverk
- Leverantören har organiserade resurser för service och akuta fel av anläggningen
- Leverantören har rutiner för skydd av dokumentation
- Besiktningspersoner har rätt kompetens och erfarenhet
- Att dokumentation levereras enligt regelverk